DEVAM: 114-115.
Namazda Ellerin Kaldırılması
حَدَّثَنَا
الْحَسَنُ
بْنُ عَلِيٍّ
حَدَّثَنَا
أَبُو
الْوَلِيدِ
حَدَّثَنَا
زَائِدَةُ
عَنْ عَاصِمِ
بْنِ
كُلَيْبٍ
بِإِسْنَادِهِ
وَمَعْنَاهُ
قَالَ فِيهِ
ثُمَّ وَضَعَ
يَدَهُ
الْيُمْنَى
عَلَى ظَهْرِ
كَفِّهِ
الْيُسْرَى
وَالرُّسْغِ
وَالسَّاعِدِ
وَقَالَ
فِيهِ ثُمَّ
جِئْتُ
بَعْدَ ذَلِكَ
فِي زَمَانٍ
فِيهِ بَرْدٌ
شَدِيدٌ فَرَأَيْتُ
النَّاسَ
عَلَيْهِمْ
جُلُّ الثِّيَابِ
تَحَرَّكُ
أَيْدِيهِمْ
تَحْتَ الثِّيَابِ
(Bir önceki (726 nolu)
hadis) aynı senedle, mana olarak (bir de) Hasen b. Ali Ebu'l-Velid, Zaide ve
Asim b. Küleyb vasıtasıyla rivayet edilmiştir. (Ancak) bu rivayette (farklı
olarak Zaide şunları) söyledi: "Sağ elini sol elinin üstüne, kolun ve
bileğin üstüne (gelecek şekilde) koydu." Yine bu rivayette (farklı olarak
şöyle) dedi: Bu hadiseden sonra çok soğuk bir günde yine namaz kılmak üzere (bu
cemaatin) yanlarına geldim, cemaatin üzerlerinde kat kat elbiseler vardı.
Elleri elbiselerin altında hareket ediyordu.
Diğer tahric: Müslim,
salat; Tirmizî, salat: Nesaî, sehv, iftitah; tatbik; İbn Mace, ikame; Darimî,
salat ; Ahmed b. Hanbel, II, 3; V, 424.
AÇIKLAMA: Bu hadis mana olarak bir önceki hadisin hemen
hemen aynısıdır. Senedi de netice olarak bir önceki hadiste olduğu gibi Vail b.
Hucr'e erişmektedir. Bu bakımdan hadis-i şerifte, Resul-i Zişan Efendimiz ve
ashabının namaz kılışlarını nakleden kimse Vail b. Hucr'dur. İşte Vail'in bir
müddet sonra soğuk bir günde tekrar geldiği zaman cemaatin, üzerlerinde bulunan
kalabalık elbiselerin altında ellerini hareket ettirmeleri mevzu’unda
İbnü'l-Arabî, Tirmizî üzerine yazdığı Arizat'ül-Ahzevi isimli eserinde,
"ellerin bu hareketinden maksat, teşehhüd esnasında şahadet parmaklarıyla
yaptıkları işaretten başka bir şey değildir" dedikten sonra bu hadisin
zayıf olduğuna dikkati çekerek şunları söylemektedir: "Şayet bu hadisin
doğruluğunu kabul edecek olursak, o zaman elleri hareket ettirmenin manası:
şehadet esnasında şehadet parmağının açılıp kapanması anındaki ellerin
hareketi, yahutta ellerin, rüku ve sucuda inip kalkma esnasındaki
hareketleridir."[Bezlu'I-mechud, IV, 438]